Ik stel mijn klanten regelmatig voor om te gaan bloggen. “Waarom bloggen? Ik kan dat niet, ik wil dat niet, ik zie er het nut niet van in.”
Uiteraard bied ik aan om namens de klant te bloggen. Maar dan heb ik wel input nodig. De informatie die ik krijg is meestal commercieel en een tikkeltje egocentrisch. “Dit doen we, en dat doen we ook, hier zijn we goed in, dit doen we echt beter dan onze concurrenten, en oh ja onze service is ook geweldig…”
Hoe logisch dit ook is, je zakelijke blog is geen verkooppraatje. Als je interessante, lekker leesbare blogs schrijft, waarvan de lezers kunnen leren of waar ze om moeten (glim)lachen, is de kans veel groter dat je met je blog klanten trekt.
Jij bent de expert
Met blogs kun je online je kennis en ervaringen delen. Jij bent de specialist in jouw vakgebied. Je klanten maken dankbaar gebruik van je kennis en kijken wekelijks/maandelijks uit naar je volgende blog. Je potentiële klanten kun je met je blog laten zien waar je verstand van hebt. Als je hen met je blogs weet te raken of vermaken, gaan ze je zeker volgen. Ze zien je meer en meer als expert. En als ze uiteindelijk voor de keus staan voor jou of een andere aanbieder van dezelfde dienst of product te kiezen, is de kans groot dat ze voor jou gaan.
Google houdt van groei
Een blog is een uitbreiding van je website. En hoewel de wegen van Google ondoorgrondelijk blijven, denk ik dat Google groei altijd een goed idee vindt. Een website waar niets op gebeurt, krijgt geen bonuspunten van de zoekmachines. Gevolg: daling in de ranking. Als je regelmatig iets nieuws publiceert zoals een nieuwsbericht of een blog, dan groeit je site en word je beloond. Potentiële klanten gaan je beter vinden, zeker als je in je blogs antwoord geeft op vragen die ze hebben. Typt iemand ‘welk brood is het gezondst’, ‘welke verf moet ik gebruiken voor mijn trap’ of ‘waarom moet ik bloggen’ dan verschijnen de blogs die hierover gaan bij de zoekresultaten.
Handig voor social media
Regelmatig iets posten op Facebook, LinkedIn, Instagram of andere social media platforms is ook goed voor je zichtbaarheid. Maar alwéér vertellen over een beurs die je hebt bezocht of een project dat je hebt afgerond? Dat gaat je na verloop van tijd waarschijnlijk tegen staan. Nou, komt die blog even goed uit, die kun je fijn op social media delen.
En jij dan Lieke?
Ehm… zoals de loodgieter met de lekkende kraan thuis, de coach die alles voor je op een rijtje zet maar zelf overspannen is, de schoonmaker die dagelijks thuiskomt in een zwijnenstal… geef ik inderdaad niet het goede voorbeeld. Ik blog veel te weinig.
Foto: Jan van de Venne