Ik heb een slechte relatie. Met een bekende uitdrukking. Telkens als ik de woorden practice what you preach hoor, krijg ik een beetje buikpijn. Zoals laatst toen het in het journaal ging over Johnsons topadviseur Cummings die zijn stay home advies minder serieus nam dan de meeste Britten.

Publiceer regelmatig een blog

Mijn klanten adviseer ik om minimaal een keer per maand te bloggen. Wanneer ik zelf voor het laatst een blog publiceerde? Op 6 april liet ik voor het laatst weten hoe het met me ging. Regelmatig bloggen is goed om allerlei redenen. Heb je een mooie verzameling blogs op je website staan met informatie over je vakgebied en je producten of diensten, dan word je sneller als expert gezien. Bloggen is om die reden ook goed voor jezelf. Door te bloggen denk je na over je bedrijf en je vakgebied. Het scherpt je geest en je komt daardoor sneller op nieuwe ideeën en inzichten. Bovendien scoort een website waarop regelmatig nieuwe content verschijnt beter in de zoekmachines.

Wees sociaal op social media

Ik vertel mijn klanten ook graag dat ze sociaal moeten zijn op social media. Waarmee ik bedoel dat het goed is om via je social media platform af en toe een cadeautje uit te delen of tips te geven, zonder dat het direct iets oplevert. Door tips te geven over jouw vak bewijs je dat je er verstand van hebt. En je komt sowieso sympathiek over als je tips deelt, wat zéker bij een eenpersoonsbedrijf de doorslaggevende factor voor een klant kan zijn om voor jou te kiezen. Of ik zelf tips geef op Facebook? Ehm…  sinds eind april. Het moment waarop ik zó weinig opdrachten had dat ik geen enkel excuus meer kon verzinnen om mijn tijd niet in social media te investeren.

Laat zien dat jij het bent

Van origine niet helemaal mijn vakgebied, maar door jarenlange samenwerking met grafisch vormgevers en marketeers heb ik inmiddels ook veel ervaring met herkenbaarheid. Daar komt de derde tip vandaan die ik mijn klanten regelmatig geef: zorg voor eenheid in je grafische vormgeving en al je communicatie-uitingen. Gebruik steeds hetzelfde lettertype, werk in dezelfde stijl, laat dezelfde kleuren terugkomen, werk op social media met vaste templates en zorg dat je tone of voice overal gelijk is. Niet verrassend dat die eenheid bij mezelf ver te zoeken is. Al komen de kleur groen en de kikker wel vaak terug.

En altijd eerlijk zijn

Maar… ‘ben altijd eerlijk’, dat zeg ik ook tegen mijn klanten: maak dingen niet mooier en groter dan ze zijn, overdrijf niet met positieve reviews en klop jezelf niet voortdurend op je borst. Eerlijk zijn, is ook toegeven dat je niet altijd alles even handig aanpakt. Tot nu toe is dat de enige tip die ik consequent naleef.

Zelf aan de slag met bloggen, maar geen idee waar te beginnen? Hulp nodig bij het verbeteren van je zichtbaarheid en je herkenbaarheid? Geen zin om zelf je social media bij te houden? Ik help je graag. En voor jou houd ik me aan ALLE tips die ik hierboven heb gedeeld.