Bij het woord ‘verkoper’ beginnen mijn ogen vanzelf te rollen en maken mijn handen automatisch een wegwuifgebaar. Ik had laatst nog een zeer glad exemplaar van Nuon voor mijn deur staan die me kwam vertellen dat ik een zakelijk energieabonnement moest nemen. Ik geloofde hem niet op zijn blauwe ogen en stuurde hem wandelen.

Maar omdat het gedaan moet zijn met de toevalstreffers en de via-via-opdrachten, kon ik er niet meer onderuit. Ik moet mezelf voor het voetlicht smijten met een goed verhaal. Ook als mensen denken dat ze geen tekst nodig hebben, moet ik ze ervan kunnen overtuigen dat het een goed idee is om met een nieuwsbrief te beginnen of om te gaan bloggen. Dus ik besloot mijn licht op te steken bij Frank Jordens van KnowHowWow in Genk. De naam van zijn cursus sprak me aan: ‘verkopen is een werkwoord’. Werkwoorden, daar kan ik wel iets mee.

We sleutelden aan mijn ‘elevator pitch’, oefenden verkoopgesprekken in een rollenspel, en babbelden over de omgangsvormen van ‘Gullemans’ & ‘De Zwijger’. Ik kreeg tips voor een betere onderhandelingspositie en leerde trucs om op de emotie van de koper in te spelen. Interessante materie!

Frank zette mij stevig aan het denken en er borrelen en gisten al voorzichtig leuke ideeën. Voor een prikkelende mailing. Voor het organiseren van een netwerkbijeenkomst. Voor een rondje bellen naar potentiële klanten. Maar ook voor het schrijven van leuke verhalen die een podium zoeken in de vorm van een tijdschrift, een website of een boek.

Nog een dikke week voordat ik twee weken ‘callcentervrij’ ben. Dan ga ik er eens goed voor zitten. Een mooi werkwoord: ‘zitten’.

P.S. Excuses voor mijn enigszins Vlaamse taalgebruik. Ik hoor dat zo graag.