Wie mij een beetje kent, weet dat ik jeuk krijg van ‘moeilijk doen om het interessant doen’ en van ‘moeilijk doen uit luiheid’. Als ik teksten schrijf voor klanten, is het mijn missie om dat in korte zinnen en begrijpelijke taal te doen.

Als eindredacteur kan ik helemaal losgaan op het weghalen van constructies met zullen, worden, kunnen en een voltooid deelwoord. Ik weet dat ik blij moet zijn dat veel mensen moeilijk schrijven, want het houdt me aan het werk. Toch blijf ik me eraan ergeren. Ik vloek zelfs op de Belastingdienst als ik geld terugkrijg, omdat de bijbehorende brief nergens op trekt. Ik kan er niets aan doen.

Op LinkedIn zag ik de afgelopen weken tientallen keren:

“Na X jaar studeren heb ik deze week mijn diploma in ontvangst mogen nemen.”

“Vol trots mag ik mededelen dat ik ben geslaagd voor X.”

Of nog erger:

“Na X jaar gestudeerd te hebben, mag ik trots vertellen dat ik mijn studie met succes heb afgerond.’

Het zijn meestal tieners en twintigers die deze berichten plaatsen. Jongeren die echt niet op die manier met elkaar praten. Waarom schrijven ze dan zo? Hoezo al die varianten van ‘mogen’?

Nu we toch bezig zijn. Ik kan slecht tegen moeilijk taalgebruik én ik kan slecht tegen klantonvriendelijk taalgebruik. Bij een combinatie van die twee, rollen de tranen over mijn wangen.

We hebben afgelopen jaar twee keer werkzaamheden voor de deur gehad. Eerst nieuwe gasleidingen. Later graafwerkzaamheden voor glasvezel. (Waarom één keer alle stoepen openbreken als het ook twee keer kan?). Dan krijg je brieven in je bus met: “De werkzaamheden zullen van start gaan in week 33.” En: “Bij klachten kunt u contact opnemen via onderstaand telefoonnummer.”

Bijna geen mens weet uit zijn hoofd wanneer het week 33 is. En in plaats van ‘onderstaand’ kun je toch ook meteen het telefoonnummer noemen?

Ondanks de arbeidskrapte zijn schrijvers van vacatureteksten ook niet de meest klantvriendelijke mensensoort. “Salaris volgens schaal zoveel van sector die en die.” Dan moet je dus eerst die CAO opzoeken en doorspitten om te weten wat je verdient. Met “marktconform salaris” heb je ook geen idee zonder onderzoek te doen. Dat is toch niet aardig?

De tekst die in mijn sportschool op de kluisjes hangt, vind ik een goede combinatie van moeilijk doen (gelieve, periodiek) en niet klantvriendelijk zijn (LET OP !). De sportschool trekt er natuurlijk geen klant minder om.