Je hebt aan alles gedacht: een ontwerp om van in katzwijm te vallen, een gelikte video, foto’s om bij weg te dromen en een briljante slogan. Maar elke keer dat je naar de statistieken van je website kijkt, krijg je een stomp tegen je neus. Je lezers blijven maar een paar seconden op je website en taaien weer af.

Dat kan aan je teksten liggen.

Doe niet slim

Gebruik bij het schrijven voor het web geen ingewikkelde woorden, geen uitgebreide theoretische onderbouwing en geen onnodig jargon. Jouw lezer wil een oplossing voor zijn probleem, hij hoeft niet te weten hoe slim jij bent.

Kies voor kort

Van lange woorden en lange zinnen krijg je hoofdpijn. Serieus. Het is uitgesloten dat een bezoeker langer dan 5 seconden op je site blijft als hij ontmoedigd raakt bij het zien van wat hij allemaal ‘moet’ lezen.

Beschrijf ‘de reis’

Schrijven over je successen is goed. Maar wat jouw volgers of (potentiële) klanten vooral willen weten: hoe werd je succesvol? Zeker als het helemaal niet zo moeilijk bleek om succes te behalen. Grote kans dat jij je lezers direct aanzet tot actie.

Ze kunnen met jouw hulp hun probleem oplossen en wel nu meteen!

1 onderwerp

Tot slot nog een belangrijk principe om goed te schrijven voor het web: 1 artikel of blog = 1 onderwerp.

Voorbeeld:

Je blog heeft als titel: ‘10 tips om mentaal op je best te zijn’

Je lezer verwacht advies over hoe hij zich mentaal beter kan voelen. In jouw lijst met tips schrijf je bijvoorbeeld ‘Ga je met tegenzin naar je werk, neem dan ontslag’

Begin daarna niet uit te leggen hoe je freelancer wordt. Dat is het onderwerp van een andere blog.

Bonustip: vraag het mij

Denk je nu ‘leuk die tips, maar ik heb nog steeds geen zin om voor mijn website te schrijven’, vraag het dan aan mij. Ik doe het graag voor je.