Alle columns van Japke-d. Bouma ten spijt, de holle frases en nietszeggende termen zijn de wereld nog niet uit. En ik snap het. Als ondernemer is het verleidelijk om te blijven hangen in veilige clichés. Die staan overal dus het zal wel goed zijn. Toch?

  • Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel
  • We zijn een jong en dynamisch bedrijf
  • We zijn proactief
  • We ontzorgen jou
  • We staan graag voor je klaar
  • Onze klant is koning

Maar clichés zijn vaag. Zelf in te vullen door de lezer. Abstract. Doordat ze op veel websites staan, zeggen ze niets over jouw bedrijf.

Maak het concreet

Met clichés stoot je niemand voor het hoofd. Weinig mensen ergeren zich eraan, hooguit tekstschrijvers. Maar je valt er ook niet mee op.

Durf concreet te maken wat je aanbiedt. Vertaal jouw klantvriendelijkheid en jouw ontzorgingstalenten naar wat je lezers kunnen verwachen als ze zaken met je doen.

Wij zijn een modern bedrijf -> Je kunt ons bereiken via WhatsApp en TikTok
De klant is koning -> Je krijgt binnen een uur een reactie, ook in het weekend
Dankzij ons ben je volledig ontzorgd -> Je hoeft niet meer naar je boekhouding om te kijken, want wij sturen je facturen, zorgen voor eventuele herinneringen en doen je kwartaalaangiftes

Hoe duidelijker jij bent, hoe beter je websitebezoekers weten wat ze aan je hebben.

Nog even over ‘we’

Het woord ‘we’ is op zich niet verkeerd, maar ondernemers gebruiken het wel erg vaak. Soms zelfs eenpitters zoals ik. Als het overduidelijk is dat ergens maar één persoon werkt, waarom zou je dan ‘we’ gebruiken? Maar zelfs bedrijven met meerdere personeelsleden kunnen ‘we’ beter wat vaker links laten liggen. Denk vanuit je klant, niet vanuit jezelf.

Dit betekent niet dat je ‘we’ of ‘ik’ helemaal niet meer mag gebruiken. Soms loopt een tekst nou eenmaal beter als je wel een persoonlijk voornaamwoord gebruikt. Want ‘ik bel je terug’ is natuurlijk veel beter dan ‘je wordt teruggebeld’.