LinkedIn is het grootste online sociale netwerk, specifiek gericht op professioneel gebruik. We kennen het allemaal als het perfecte platform om in contact te blijven met oud-collega’s of als hulp bij onze zoektocht naar nieuwe collega’s (of een nieuwe baas). Ben je ondernemer? Dan speelt LinkedIn ook een belangrijke rol in je marketing- en communicatiestrategie.

Ik heb geen speciale LinkedIn training gevolgd, maar ben wel een ervaringsdeskundige met een stevige achtergrond in marketing en communicatie. Een van mijn klanten liet weten serieus meer connectieverzoeken te ontvangen sinds ik haar tips gaf. En een vriendin die ik hielp met haar profiel werd prompt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Al is er natuurlijk niet noodzakelijerwijs een causaal verband.

Hoe presenteer jij jezelf en je bedrijf op dit zakelijke platform? Trek je de conclusie dat je profiel wel een update kan gebruiken? Dan heb ik een paar tips voor je, in willekeurige volgorde:

  • Plaats een recente, professionele foto
    Dat leuke strandkiekje met ondergaande zon? Dat romantische plaatje met je lief? Beter van niet! Laat een mooie, professionele foto maken door een fotograaf (ik ken wel een paar goeie!). Houd er rekening mee dat de meeste mensen je profiel bekijken op hun mobieltje. Dus ook op klein formaat moet je nog herkenbaar zijn. Vergeet ook de omslagfoto niet. Het logo van je bedrijf, een evenement dat je organiseert, een foto van een product dat je verkoopt, een leuke quote. De omslagfoto draagt bij aan je branding.
  • Personaliseer je headline
    De headline (hebben we daar een Nederlands woord voor?) is de regel die onder je naam verschijnt. Het is waarschijnlijk het eerste dat mensen over je lezen. Standaard vult LinkedIn hier je huidige functie in, maar je kan deze headline veel slimmer inzetten: gebruik de 120 karakters om duidelijk te maken wie je bent en wat je doet. Houd hierbij rekening met de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden.
  • Promoot jezelf in het ‘about’-vak
    Hier mag je vertellen hoe leuk en goed je bent, zonder meteen je complete cv en portfolio te droppen. Zorg dat deze tekst prettig leest en interessant is. Houd het kort en simpel. Iemand die je op een netwerkevenement ontmoet, vertel je ook niet meteen je hele levensverhaal. Schrijf in de ik-vorm en schrijf actief (dus geen voltooid deelwoorden en constructies met zullen, kunnen, worden). Voeg onderaan je contactgegevens toe en eventueel een paar hashtags, om nog beter gevonden te worden.
  • Laat je profiel nalezen
    Een tip die ik altijd geef. Of je nu gaat bloggen, een persbericht gaat schrijven, of je profiel aanpast op LinkedIn. Laat door iemand nalezen wat je hebt geschreven. In je eigen schrijfsels zie je namelijk snel een tikfout over het hoofd.

Geen zin om het zelf te doen?

Neem vandaag nog contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.