Iedere dag kom je vast tientallen websites, social media berichten, folders en e-mails tegen vol saaie beschrijvingen. Teksten die alles zeggen, alles uitleggen, maar geen emotie overbrengen. Ongeveer net zo interessant als de gebruiksaanwijzing van je wasmachine. (Niet dat ik dat weet, ik gebruik de wasmachine nooit, laat staan dat ik ooit de gebruiksaanwijzing las).
Soms zijn berichten te technisch. Soms zijn ze te vaag. Wat is een snufje? Of een handje? Dat is waarschijnlijk de reden dat je liever naar huis belt als je een vraag hebt over een recept of over een delicaat kledingstuk.
“Gebruik slechts ⅓ van de capaciteit van de wasmachine en stel een korte cyclus op lage temperatuur in.”
“Was je foute kersttrui met het roze wasmiddel op het derde programma, je zult zien hoe pluizig en zacht ie is.”
De manier waarop je een proces uitlegt, trekt de aandacht of jaagt iemand weg. Een verhaaltje werkt vaak het best.
Dat is de theorie, maar hoe breng je die in de praktijk?
Er zijn veel schrijftechnieken om storytelling toe te passen in je teksten. Ik noem er een paar:
– Stel vragen in je tekst om reacties uit te lokken. Zo krijgt je lezers het gevoel dat je rechtstreeks tot hen spreekt.
– Gebruik vergelijkingen om mentale beelden te creëren, zodat je lezers zich precies kunnen voorstellen wat je hen vertelt. Als je je iets niet kunt voorstellen, kun je het ook nooit realiseren.
– Ontwikkeling is het centrale verhaalelement. Geen ontwikkeling, geen verhaal. De hoofdpersoon is aan het einde van het verhaal een andere persoon dan aan het begin. Vervang die hoofdpersoon door je eigen organisatie.
– Vervang ‘ik’ door ‘jij’, want dat is het meest overtuigende woord dat er is!
Niets voor jou, verhalen schrijven? Ik doe het graag voor je. Bel me, mail me of reageer op deze blog.