Inschrijven bij de KvK was poepsimpel, die zomerdag in 2008 (!). Eén van mijn vrienden (dankjewel R) had de naam voor mijn bedrijf bedacht. Ik wilde schrijven en daar een deel van mijn inkomen mee verdienen zo lang ik met mijn tweede studie bezig was. Journalistiek of commercieel was mij op dat moment om het even. En meer gedachten had ik nog niet aan mijn bedrijf gespendeerd. Ik hoefde niet eens een businessplan in te dienen. De mevrouw aan de andere kant van de tafel keek of mijn naam nog ‘vrij’ was, bedacht onder welke categorie mijn bedrijf viel en stelde uit belangstelling één vraag.
“Voor wie ga je schrijven?”
“Voor iedereen die teksten nodig heeft.”
“Oké.”
Een doelgroep had ik niet, laat staan een ideale klant.
Ik schrijf niet meer voor iedereen
Na een (te) lange aanmodderperiode, besloot ik mijn bedrijf serieus te nemen. Ik noemde mijn bedrijf voortaan een bedrijf in plaats van een bedrijfJE. Ik werd lid van diverse netwerkverenigingen, begon een zakelijke Facebook-pagina, professionaliseerde mijn LinkedIn-profiel, liet een logo ontwerpen, stuurde nieuwsbrieven naar mijn klanten, volgde cursussen, gaf een blogtraining aan een groep startende ondernemers, was met een ‘schrijfdienst’ aanwezig op festivals en stopte met werken in loondienst. En mijn droomklant kreeg karaktertrekken, een naam en een gezicht.
Bespaar tijd, energie en geld
Als ik voor jou schrijf, omdat je mijn (potentiële) droomklant bent, vraag ik op mijn beurt naar jouw droomklant. Het maakt mijn schrijfwerk namelijk een stuk gemakkelijker als ik weet wie jouw doelgroep is. Als jij jouw ideale klant kent, is het voor mij makkelijker om haar te raken met mijn teksten.
Maar je moet natuurlijk niet voor mij gaan bedenken wie je droomklant is. Dat doe je voor jezelf. Als je weet op wie je je richt met jouw bedrijf, bespaar je namelijk een hoop tijd, energie en geld:
- Je verspilt geen tijd meer aan projecten die je helemaal niet leuk vindt.
- Je energie gaat niet meer naar klanten die helemaal niet bij je passen.
- Je besteedt je tijd en energie aan klanten die jouw product/dienst goed kunnen gebruiken en jouw kwaliteit waarderen en verkoopt dus meer.
Als jij je op een hele brede doelgroep richt (‘iedereen die een tekst nodig heeft’, ‘iedereen met stress’, ‘iedereen met overgewicht’) is de kans groot dat niemand zich aangesproken voelt. Je gebruikt op je website en social media algemene termen om zo veel mogelijk mensen aan te spreken. Zo blijft het onduidelijk wie jij waarmee het beste kunt helpen.
Au!
Heb je eenmaal je droomklant voor ogen, dan is het tijd om haar* aan te trekken. Dat doe je door op te vallen en indruk te maken. Door je klant emotioneel te raken en pijn te doen. Jouw klant moet voelen dat ze een probleem heeft. Pas dan komt ze in actie. Dat herken je waarschijnlijk ook van jezelf. Je gaat pas minder snoepen als je je favoriete broek niet meer dicht krijgt. Au! Je gaat je administratie pas serieus bijhouden als de Belastingdienst je met een forse naheffing om je oren slaat. Au!
Heb je het pijnpunt benoemd en daarmee de aandacht getrokken van je ideale klant, dan is het tijd om haar gerust te stellen met jouw oplossing. Een oplossing die je presenteert in de taal van je klant. Zo voelt zij dat jij de persoon bent die ze nodig heeft.
Ken jij je ideale klant, maar weet je toch niet goed hoe je haar aanspreekt? Heb je geen zin in of tijd voor het schrijven van nieuwsbrieven, blogs of social media berichten die je droomklant raken? Ik kan je helpen! Dus bel of mail me en maak een afspraak.
*Overal waar ze/zij/haar staat kan ook hij/zijn gelezen worden.